Geacht college,
Op 24 februari 2025 hebben ondernemers in Maastricht een brief ontvangen van de gemeente met
daarin aankondiging van nieuwe regels rond het aanbieden van bedrijfsafval in de openbare ruimte.
Deze regels gaan per 1 april 2025 in en gelden voor bedrijven die gebruikmaken van particuliere
inzamelaars. De nieuwe eisen zijn als volgt:
1. De naam van het ophaalbedrijf moet duidelijk zichtbaar zijn op het inzamelmiddel (zoals
container, zak, krat of bak);
2. Er moet een sticker op het inzamelmiddel zitten met daarop de straatnaam, het huisnummer
en de postcode van de ondernemer;
3. Het inzamelmiddel moet op de dag van inzameling uiterlijk om 24:00 uur weer van de
openbare ruimte verwijderd zijn.
Onze fractie staat altijd open voor duidelijke afspraken en fatsoenlijke handhaving, maar stelt zich
ook kritisch op bij maatregelen die mogelijk leiden tot onbedoelde gevolgen voor ondernemers of
waarbij vragen rijzen over privacy, uitvoerbaarheid en rechtsgeldigheid.
Ingediend op: 22 mei 2025
Download: Schriftelijke vragen – Nieuwe regels bedrijfsafval vanaf 1 april 2025